Planeten Havet

Våren 2024 arbetar flexgruppen på Norgårdenskolan med ett maritimt tema som är uppbyggt kring ett antal utomhusaktiviteter. Mellan aktivtiterna arbetar vi i klassrummet och knyter an på olika sätt i våra ämnen på ordinarie lektioner.

Projektbeskrivning

Avslutning och filmpremiär

Norgårdenskolan instagram

Projektbeskrivning

Med projektbeskrivningen vill vi inspirera och visa en struktur för ämnesövergripande arbete både i klassrummet och genom utomhuspedagogik. Vår tanke är att du ska kunna välja en eller flera aktiviteter och anpassa dem till din egen undervisning eller inspireras av metoderna och genomföra andra aktiviteter, kanske på ett helt annat tema.

Hör hur Roman och Åsa beskriver projektet på Norgårdenskolans instagram.

Ta del av hela projektbeskrivningen med alla kopplingar till LGR22

Läs mer om alla aktiviteter här nedan.

Kontakta oss om du vill ha mer information

Terminsplanering

Vecka 24, onsdag

Avslutning och premiär

Filmvisning

Vi ser dokumentärfilmen Sveriges saltaste kust. Filmen visas på Biostaden för årskurs 8 & 9 men vi väljer att se den i klassrummet eftersom det passar våra elever bra med ett mindre sammanhang.

Sveriges Saltaste Kust | Peter Muld Productions

Torskrev och Byfjordens framtid

Vi tar kontakt med stiftelsen Byfjordens framtid och planerar ett par lektionstillfällen tillsammans med dem.

Stiftelsen Byfjordens framtid

Besök på land

Vi besöker torskrevet som ligger på land vid Svenskholmen.

"Elevgruppen samlades på Svenskholmen, en råkall förmiddag i mars. Det som fick oss att glömma kylan var två entusiastiska representanter för Fjordtorskprojektet. Vi fick se ett rev som låg på land. De berättade hur och varför projektet har startat. Det har skapats fredade platser för torsken att leka på och föröka sig, då många fjordar i området har förlorat sitt bestånd av torsk, delvis pga skarv och säl. Detta har gjorts genom att sänka ner betongrev på bottnarna. Metoden har varit framgångsrik."

Filmer, lektionsmaterial

I klassrummet följer vi upp studiebesöken genom att titta på undervattensfilmer som har följer livet i betongreven. Vi fördjupar kunskapen om livets förutsättningar, om ekosystemet i fjorden och hur andra arter gynnas av dessa konsgjorda miljöer.

Besök till sjöss

Vi besöker torskreven med en flotte och får titta närmare på hur de dokumenterar och filmar under ytan. Vi får också information om flotten som syresätter vattnet i Byfjorden och lär oss mer om dessa lokala initiativ att bevara biologisk mångfald.

"Återigen fick vi träffa Lars Olof Axelsson, Projektansvarig för Fjordtorsk och även aktiv i Byfjordens Framtid. Denna gång tog han med oss ut på en flotte som vi korsade Byfjorden med, för att undervattensfilma reven i realtid. Vilken pedagog, så mycket vi fick lära bla om den maritima miljön och fjordtorskens livsförutsättningar."

Bokpresentation

Skolbibliotekarien kommer till klassrummet och presenterar böcker med maritimt tema. Äventyrsklassiker, spökhistorier, och vardagsnära skönlitteratur för ungdomar samt faktaböcker om segling, fartyg och havet. Vi lånar en boklåda med böcker och har tillgång till både e- och ljudböcker på Inläsningstjänst och i bibliotekskatalogen Welib.

Skolbiblioteket

Arbetsdag på varvet

Vi åker buss till Kulturföreningen Gösta Johanssons varv på Orust för en arbetsdag med föreningarna som jobbar med underhåll av T/S Westkust och andra äldre båtar.

Kulturföreningen Gösta Johanssons Varv (gostasvarv.se)

Westkust – Mer än Ett Skolfartyg – En Symbol för Samarbete, Tradition och Sjöfart

"Bussen tog elevgruppen till Kungsviken på norra Orust. Där möttes vi av föreningsmedlemmar som berättade om de äldre träbåtarna som fanns där och om varvet. Sedan delades gruppen upp i olika arbetslag, några slipade trädetaljer och lackade, andra tjärade en mast och bottenmålade. Dessutom fick vi bekanta oss med T/S Westkust, som vi i slutet av terminen ska segla."

Gösta Johanssons varv

Konsthallen Bohusläns museum

Vi får en guidad visning i utställningen Glöd och stjärnor samt en skapande workshop med maritimt tema. I klassrummet jobbar vi vidare med bildanalys och skapar bland annat ett gemensamt collage som ställs ut i matsalen på skolan.

För skolan | Bohuslans Museum

Bohusläns museum

Havets hus

Vi besöker Havets hus i Lysekil och tittar närmare på akvariet. Vi genomför lektionen Jämförande anatomi.

Grundskola - Havets Hus i Lysekil

"Vi skulle dissekera bläckfiskar. Pedagogen berättade och visade en film hur det skulle gå till. Några elever tyckte det var väldigt intressant medan vissa avstod från själva dissekeringen."

Studie och yrkesvägledning

SYV kommer till klassrummet och berättar om olika utbildningar med maritimt tema.

Segling Westkust

Finalen på vårt maritima tema blir en heldag till sjöss ombord på T/S Westkust.

"Vi seglade tremastad skuta från hemmahamnen på Edshultshall på västra Orust. Eleverna fick hjälpa till med allt arbete som krävdes för att sätta segel och sedan segla denna stora skutan. Sjön suger; så efter en stund vankades det korv och mos. Det blev gott häng nere i kajutan och kojerna. En av höjdpunkterna var att få prova på att klättra i riggen. Eleverna var trötta och nöjda när vi senare steg av vid bryggan."

Tack till Christoffer Hammarlöf från kommunikationsavdelningen som var med på T/S Weskust och filmade vår verksamhet:

Avslutning och filmpremiär

På skolavslutningen avslutas projektet med premiärvisning av filmen Planeten havet och vi firar med båttårta och poesiuppläsning! Vi låter en elev få sista ordet genom en dikt som skrevs efter besöket på Svenskholmen.

Nej.

Vi gick från bussen en ganska lång bit,

genom gräs, genom kyla och genom hundskit,

till slut kom vi fram och besvikelsen var stor

“är det så här som torskar bor?”

En man med kostym och en täckt med skit,

de såg oss där borta och sen kom de hit,

de berätta om sillhistoria och skörbjugg,

det blåste som fan och man såg inte ett dugg.

Till slut började de berätta om sälar som kräktes slem,

då bestämde jag mig för att nu fan går jag hem.