Senior Sport School en succé för seniorer

Under våren genomfördes Senior Sport School, som handlar om att aktivera seniorer och motverka ofrivillig ensamhet genom att prova på olika idrotter. Projektet blev en succé och får en fortsättning i höst. Här kan du få veta mer om vad två av deltagarna tyckte.

ett par äldre kvinnor står med boxningshandske i en träningslokal

Senior Sport School är ett lyckat projekt som drevs under våren, nu får det en fortsättning i höst.

Under 12 veckor mellan mars och juni har en grupp på 24 personer som är 60 år eller äldre träffats två gånger i veckan för att ta del av diskussioner om hälsa och välmående och testa olika idrotter i våra lokala idrottsföreningar. Konceptet Senior Sport School kommer från Riksföreningen SISU och görs tillsammans med Västra Götalandsregionen och deltagande kommuner. I Uddevalla stöttas satsningen med medel från Hälsopolitiska rådet.

- Första omgången är nu genomförd och i utvärderingarna travas lovorden ovanpå varandra. Faktum är att 100 procent av deltagarna tycker att konceptet är något som kommunen borde fortsätta satsa på! Nästa grupp startar i september och är redan full då det var så många som anmälde sig till vårens omgång, säger Malin Strömberg, ledare för Senior Sport School.

Utöver nya vänner och bekanta har så gott som alla 24 deltagare i Senior Sport School hittat åtminstone en ny aktivitet de vill fortsätta med, några har till och med fastnat för flera. I utvärderingen kan man se att de flesta idrotter fått höga betyg men allra högst i topp hittar vi luftgevärsskytte, gåtfotboll, padel och golf.

Intervju med yngsta och äldsta deltagaren

en man och en kvinna står framför ett träd

Owe Karlsson och Ingela Selind Joel

Malin Strömberg har pratat med yngsta deltagaren Ingela Selind Joel, 60 år, och äldsta deltagaren Owe Karlsson, 80 år, som fick svara på några frågor om hur det var att delta i Senior Sport School.

Varför anmälde du dig till Senior Sport School?

- En av anledningarna till att jag anmälde mig var att sätta lite press på mig själv att faktiskt göra något. Det var verkligen utanför min bekvämlighetszon att anmäla mig men jag tvingade mig själv för jag tänkte det skulle vara en möjlighet för mig som är lite folkskygg att lära känna nya människor. Även om jag var tveksam, säger Ingela Selind Joel med ett skratt.

För Owe låg det några månader med lägre energi som grund till att vilja delta i gruppen.

- Jag tänkte att det kunde vara något som skulle trigga upp humöret lite igen och det har det verkligen gjort. Jag var positiv och hade höga förväntningar redan från start och de har verkligen infriats, säger Owe Karlsson.

Vad tyckte du om att vara med?

Både Owe och Ingela poängterar den positiva stämningen som präglat gruppen redan från början, och som dessutom växt och blivit större för varje vecka. En del kurskamrater tog det lite längre tid att komma in på livet, men för duon som består av gruppens äldsta och yngsta deltagare uppstod kontakten redan under skolans första tillfälle.

- Vem är detta tänkte jag? Han vill jag ha kontakt med i resten av mitt liv. Owe är en sådan person som jag skulle kunna ringa om det händer något och jag behöver stöttning eller vägledning, säger Ingela.

- Jag är så nöjd, nya vänner och så många nya möjligheter. Jag trodde inte att det kunde bli bättre, men det blev det, säger Owe.

Vad har Senior Sport School gett dig?

- Nu för tiden går man på fler begravningar än partyn och det börjar märkas att umgängeskretsen krymper. Då är sådana här satsningar och aktiviteter superviktiga för att hitta nya vänner och bekantskaper. Och det har jag gjort, säger Owe.

- Jag har fått lite perspektiv på saker och ting! Jag trodde att jag höll på att bli gammal, det gör ont här och där. Men under vissa idrotter, som handbollen till exempel, då vaknade något i en och plötsligt låg man och kravlade på golvet för att få fatt i bollen, säger Owe.

- Jag har verkligen tagit med mig det där att allt är bättre än inget när det kommer till rörelse och att allt räknas. Man måste inte springa fem kilometer utan det kan räcka bara att gå till postlådan. Många små saker kan göra stor skillnad, säger Owe.

- Jag ska simma Vansbrosimmet! Jag har gjort det förut och sagt att jag aldrig mer ska göra det, men nu har jag dessutom dragit med mig min partner och några fler nära och kära som också ska göra det. Hade jag inte gått med i Senior Sport School hade den dörren fortfarande varit stängd, det är jag övertygad om. Jag ser också fram emot att bjuda in klasskamraterna till att vara med på musikquiz nu i sommar, säger Ingela.

- Jag hoppas att vi fortsatt kan hålla kontakt med hela klassen via Facebook där vi har en egen grupp. Vi är några stycken som börjat föreslå gemensamma aktiviteter. Nu i veckan ska vi testa på att paddla kajak med friluftsfrämjandet i Ljungskile som jag har ordnat och det är ungefär halva gruppen som hänger med då, säger Owe.

Vill du vara med i Senior Sport School?

Är du 60+ och skulle vilja vara med? Skicka din intresseanmälan till ledare Malin Strömberg malin.stromberg@uddevalla.se eller ring projektledare Ingela Filipsson på 0522-69 76 25