Välkommen till SM i friidrott på Rimnersvallen

Nu är några av Sveriges främsta friidrottare på plats i Uddevalla! SM i friidrott startar idag fredag på Rimnersvallen och pågår 28-30 juni. Varmt välkommen att uppleva en riktig idrottsfest!

löpare under Friidrotts-SM Uddevalla

Nu pågår SM i friidrott på Rimnersvallen i Uddevalla. Varmt välkomna till tre spännande dagar!

Under SM i friidrott deltar tävlande från hela landet som kommer att kämpa om medaljer och personliga rekord. Sammanlagt är det 854 anmälda starter. Det är första gången någonsin som ett SM i friidrott arrangeras i Bohuslän, och Uddevalla är stolt värd för detta stora evenemang.

Några av de stora idrottsstjärnor som deltar på SM i friidrott är Melwin Lycke Holm (höjdhopp), Vanessa Kamga (diskus), Daniel Ståhl (diskus), Fanny Roos (kula), Thobias Montler (längdhopp), Khaddi Sagnia (längdhopp), Thilde Johansson (längdhopp), Wictor Petersson (kula), Julia Henriksson (löpning) och Lovisa Karlsson (sjukamp).

Många olika tävlingsgrenar samtidigt

Nya Rimnersvallen är Uddevallas nya, fina arena med cirka 4000 läktarplatser och är byggd för att klara standardkraven för parasport, SM i friidrott och Superettan för fotboll.

Tävlingar sker i många olika friidrottsgrenar samtidigt på Rimnersvallen. Idag fredag 28 juni startade tävlingarna klockan 11.15 och under eftermiddagen invigdes SM i friidrott under en officiell ceremoni efter inmarch tillsammans med Uddevalla Stadsmusikkår. Svenska friidrottsförbundet, IK Orient och Uddevalla kommun hälsade gemensamt varmt välkomna till tävlingarna.

- Jag är helt övertygad om att denna plats kommer att vara platsen för medaljer och prisutdelningar såväl denna helg som framledes. Min absoluta förhoppning är att vi får bra väder, fantastiskt fina dagar och att vi denna helg skriver idrottshistoria här på Rimnersområdet, sa Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Det är IK Orient som är arrangör för SM i friidrott 2024. Uddevalla kommun och Svensk friidrott är samarbetspartners. SVT direktsänder tävlingarna på plats i Uddevalla tillsammans med flera andra medier.

Vill du gå på SM i friidrott på Rimnersvallen?

Köp biljetter, se program, parkeringar och all annan information här: www.friidrott.se/svenska-masterskap/friidrotts-sm/

Svenska friidrottsförbundet, IK Orient och Uddevalla kommun under invigningen

Under en invigningsceremoni på fredagen välkomnade Svenska friidrottsförbundet, IK Orient och Uddevalla kommun alla till SM i friidrott i Uddevalla.