De arbetar som funktionärer inför SM i friidrott

Nu har ett 30-tal skolungdomar och ett 10-tal vuxna arbetssökande ett annorlunda uppdrag. De är funktionärer i samband med Friidrotts-SM i Uddevalla. Några av arbetsuppgifterna är att tillverka flera tusen ackrediteringskort, bygga staket, sätta upp event-tält och vara publikvärdar.

ungdomar som står i gula och svarta arbetskläder framför en läktare

Ett 30-tal ungdomar gör sommarlovspraktik som funktionärer på Rimnersvallen inför SM i friidrott, liksom ett tiotal vuxna från arbetsmarknadsavdelningen.

Ungdomarna har sommarlovspraktik i kommunen, vilket innebär att de har sommarpraktik under en treveckors period för att få arbetslivserfarenhet och skaffa kontakter. De vuxna från arbetsmarknadsavdelningen som är funktionärer i friidrotts-SM deltar i någon form av kommunal arbetsmarknadsåtgärd.

- Friidrotts-SM är ju ett jätteevent, så det här är ett väldigt speciellt uppdrag att få vara med om! Det är väldigt spännande och en fantastisk upplevelse som kommer ge minnen för alla deltagare, säger Anna Berneland, koordinator på arbetsmarknadsavdelningen.

Tillverkat 4700 ackrediteringskort

Förra veckan och denna har de unga funktionärerna lagt mycket tid på att göra iordning över 4700 ackrediteringskort. Det är kort som alla tävlande, funktionärer från idrottsföreningar, arrangörer, utställare och andra som behöver röra sig inom Rimnersområdet behöver ha. Ungdomarna har klippt ut, plastat in och sorterat korten så att allt ska vara redo för uthämtning.

De har också fått se till att rätt saker finns i rätt förråd, städat av läktarna, sopat, placerat ut soptunnor och transporterat glasskylar till kioskerna, flyttat på höjdhoppmadrasser. Omväxlande, annorlunda och kul är några av omdömena från sommarlovspraktikanterna.

- De är lite ”allt-i-allon” här på Rimnersområdet just nu och snyggar till inför tävlingsdagarna. Vi har motiverade och drivna ungdomar som vill hjälpa till och fixa, det är jätteroligt, säger Isabella Lilljeqvist, handledare och ungdomskonsulent, arbetsmarknadsavdelningen.

Nu på fredag 28 juni kommer funktionärerna att få arbeta i entré, vara publikvärdar, jobba i café och renhållning när SM i Friidrott startar på Rimnersvallen.

Vill du gå på SM i friidrott på Rimnersvallen 28-30 juni?

Köp biljetter, se program, parkeringar och all annan information här: www.friidrott.se/svenska-masterskap/friidrotts-sm/