Rimnersbadet är invigt – Uddevallas nya simarena är öppen

Vilken fest, vilken glädje! På lördagen den 15 juni invigdes Rimnersbadet, Uddevallas nya, fina simanläggning. Över tusen besökare ville vara med på denna historiska dag, och många fick sedan chansen att ta ett premiärdopp i de sprillans nya bassängerna.

fem barn från föreningslivet står och håller i band tillsammans med Gösta Dahlberg framför 50-metersbassängen

Rimnersbadet invigdes officiellt med en symbolisk bandknytning mellan föreningslivet och Uddevalla kommun. På bilden syns barn från GF Kroppskultur, Uddevalla gymnastik och parkour, IK Rössö, IK Orient och Uddevalla Sim tillsammans med Gösta Dahlberg, ordförande i kultur och fritidsnämnden.

Invigningen startade på torget utanför Rimnersbadet med musik, sång och dans med elever från Kulturskolan och musik och sång från Uddevalla gymnasieskola Sinclair. Uddevallas ambassadörer, bröderna och komikerna Daniel och Emil Norberg var konferencierer och lockade fram många skratt.

Rimnersbadet passar alla oavsett ålder

Gösta Dahlberg, ordförande i kultur och fritidsnämnden, tackade alla involverade för ett fantastiskt arbete med Rimnersbadet, som byggts rekordsnabbt och inom budget. Han sa att Rimnersbadet är en anläggning för folkhälsa, motion och tävling som kommer att passa alla oavsett ålder.

- Badhuset blir det ankare som tillsammans med övriga anläggningar här på Rimnersområdet blir den destination som besökare tar sig tid att besöka - både från vår kommun och långväga ifrån. Badhuset är nog den enda mötesplatsen där besökare i alla åldrar från noll till 99 år har lika roligt. Och det är ju helt fantastiskt, sa Gösta Dahlberg.

Simhallar viktiga för simkunnighet

Louise Karlsson styrelsemedlem Simförbundet, före detta världsmästarinna och världsrekordinnehavare i simning, pratade om hur viktig roll simhallar spelar för simkunnighet, simidrott och folkhälsa. Hon nämnde badhusens betydelse som en plats för gemenskap och ökad hälsa, där man kan träna, motionera och få rekreation.

- En simhall är mer än bara en byggnad med vattenfyllda bassänger. Den utgör en oumbärlig del av vår kommun och främjar simkunnighet, folkhälsa och samhällsgemenskap. Genom att ni som kommun insett vikten av att prioritera bygget av en ny simhall så har ni också bidragit till att göra Uddevalla till ett tryggare, friskare och mer hållbart samhälle för medborgarna, sa hon.

”Wow så fint!”

Alla besökare fick sedan möjlighet att gå in i Rimnersbadet där festligheterna fortsatte. Det blev kö för att komma in och läktaren vid 50-metersbassängen som har plats för 500 personer fylldes snabbt med åskådare. ”Wow så fint!”, ”Åh vad stort!” var några av kommentarerna när barn och vuxna fick komma in och se Uddevallas nya simanläggning för allra första gången.

Idrottsföreningen Uddevalla gymnastik och parkour gjorde en våghalsig uppvisning med volter på de två ”broarna”, som delade av 50-metersbassängen i olika sektioner. Några modiga gjorde akrobatiska hopp från hopptornet, som har avsatser både från 1,3 och 5 meter.

Därefter fick föreningen Uddevalla Sim testa de tekniskt avancerade startpallarna i en fartfylld simtävling på 25-metersdelen av bassängen. En ordentlig hejaklack höjde stämningen ytterligare och gav en föraning om hur det kan bli när det hålls stora simtävlingar i arenan.

Föreningar fick knyta band

Rimnersbadet invigdes därefter officiellt med en ceremoniell bandknytning. Fem föreningar knöt band i en ring, som hölls av kultur- och fritidsnämndens ordförande Gösta Dahlberg. Barn från GF Kroppskultur, Uddevalla gymnastik och parkour, IK Rössö, IK Orient och Uddevalla Sim knöt var sitt band.

- Uddevalla kommun vill tillsammans med föreningslivet knyta bandet som en symbol för viljan att samverka, och stärka idrotten och folkhälsan hos barn och unga i alla åldrar, sa Jonas Hagberg, enhetschef Rimnersbadet.

Cirkuskonster avrundade invigningen

Besökarna lotsades därefter ut ur Rimnersbadet. Utanför möttes de av sambarytmer från Kulturskolans sambaorkester med trummor. Sedan var det dags för Uddevallas ambassadör, cirkusprinsessan Johanna Abrahamsson, att visa upp cirkuskonster tillsammans med Cirkusexpressen. Publiken bjöds på jonglering, trick med rockringar och enhjulingscykling, som avrundade Rimnersbadets invigningsceremoni.

Rimnersbadets bassänger öppnade sedan för allmänheten och köerna av nyfikna badare ringlade långa. Många ville passa på att ta ett första premiärdopp i bassängerna.

Vill du bada i Rimnersbadet?

Kolla in Rimnersbadets öppettider, entré, aktiviteter med mera på badets nya hemsida rimnersbadet.se

massor med folk

Cirka 1000 besökare var på plats under invigningen av Rimnersbadet.

uppvisning i bassängen

Uddevalla gymnastik och parkour bjöd på uppvisning i 50-metersbassängen.

simmare som hoppar i bassängen

Simmare från Uddevalla Sim genomförde en fartfylld tävling i bassängen.