Förtidsröstningen till EU-valet är öppen – ta med röstkort och ID-handling

Du som vill förtidsrösta till EU-valet kan göra det i valfri förtidsröstningslokal i hela Sverige. Förtidsröstningen är öppen till och med den 9 juni. Ta med dig ditt röstkort och en godkänd ID-handling.

Fotograf: Fialotta Bratt, Valmyndigheten.

Fredrik Södersten är ordförande i Uddevalla kommuns valnämnd och vill uppmana alla röstberättigade att rösta i valet till EU-parlamentet.

- Det är viktigt för vår demokrati att vi använder vår rösträtt och går och röstar. Om man inte vet vilket parti man ska lägga sin röst på, är det mycket bättre att rösta blankt än att inte rösta alls, säger Fredrik.

Lokaler för förtidsröstning

I Uddevalla kommun kan du förtidsrösta på Bohusläns museum, Dalabergs bibliotek, Kontaktcenter, Ljungskilegården och Torp köpcentrum i Hem & Fritidshuset vid Restaurang Soya och Bauhaus.

Du hittar öppettiderna här på uddevalla.se:
Vallokaler och röstningslokaler

Ta med dig röstkort och godkänd ID-handling

För att kunna förtidsrösta behöver du ha med dig ditt röstkort och en godkänd id-handling. Röstkortet skickas till den adress som du är folkbokförd på och bör landa i din brevlåda senast den 22 maj beroende på din postutdelning.

Saknar du ditt röstkort?

Om du inte har fått ditt röstkort senast den 22 maj kan du ringa Valmyndigheten på telefon 020 - 825 825 eller Kontaktcenter på telefon 0522-69 65 50 för att få ett dubblettröstkort.

I förtidsröstningslokalerna på Kontaktcenter, Bohusläns museum och Torp köpcentrum kan du få ditt dubblettröstkort utskrivet.

Röstkortet innehåller information om var du ska rösta på valdagen

Om du väljer att rösta på valdagen söndagen den 9 juni ska du gå till den vallokal som är kopplad till ditt valdistrikt.

Information om vilket distrikt du tillhör och vilken vallokal du ska gå till, finns på ditt röstkort tillsammans med vallokalens öppettider. Du kan också förtidsrösta på Kontaktcenter på valdagen.

Här kan du läsa mer om vem som har rösträtt i EU-valet:
Röstkort och rösträtt - Uddevalla kommun