Grundskola Ljungskile

Det är många som vill leva och bo i vackra Ljungskile. För att grundskolans elever ska kunna fortsätta att få en nära skolgång i ett växande Ljungskile satsar Uddevalla kommun på en ny skola. Skolan ska vid behov kunna rymma 1000 elever från förskoleklass till årskurs nio.

Skiss nya Ljungskileskolan

Arbetsskiss över Ljungskiles nya grundskola. Till vänster i bilden syns den nya grundskolan F-6, till höger i bild syns den nya grundskolan 7-9 med idrottshall. Illustration: Liljewall

Den ökade inflyttningen till Ljungskile ställer krav på grundskolan som behöver byggas ut för att möta behovet av skolplatser. Utbyggnaden är nödvändig för att alla elever ska kunna fortsätta att gå i skolan i Ljungskile, och inte behöva åka skolskjuts till Uddevalla. Därför satsar Uddevalla kommun på en ny grundskola så att Ljungskileeleverna ska få en nära skolgång.

Avtal har tecknats med fastighetsbolaget Hemsö som ska bygga, långsiktigt äga, utveckla och förvalta den nya skolan i Ljungskile. Avtalet innebär att kommunen sedan hyr skolan av Hemsö med långt hyreskontrakt.

Projektstatus:

Våren 2022 togs beslut om markupplåtelseavtal och hyreskontrakt. Flera överklaganden har lett till att tidplanen reviderats.

Vår och sommar 2024: Nu har beslut tagits om rivningslov av Kulturens hus. Ett förfrågningsunderlag för offentlig upphandling av entreprenad, för byggnation av båda skolorna samt ombyggnation av Hälle Lider, ligger ute på plattformen där offentliga upphandlingar publiceras. Det görs också en intern granskning på tillbyggnaden för serveringskök och administration.

Preliminär tidplan:

  • Hösten 2024, upphandling för totalentreprenad
  • Höst 2024, byggstart för grundskola 7-9 med idrottshall.
  • Vår 2027, byggstart för grundskola F-6

Klart: Skolan beräknas invigas 2027.

Prenumerera och få e-post när vi uppdaterar projektsidan:

Hantera prenumeration

Har du frågor om grundskolan i Ljungskile?

Om du har frågor om den nya grundskolan i Ljungskile kan du kika igenom våra frågor och svar nedan. Där hittar du svar på frågor vi fått in i den tidiga fasen av projektet samt återkopplingar från genomförda dialogmöten. Du har också möjlighet att mejla din fråga till oss på Uddevalla kommun.

Planering

Projektering av Ljungskileskolan sker genom ett så kallat samarbetsavtal, som regleras genom Lagen om offentlig upphandling (LOU). Regelmässigt är det entreprenaden av skolan som kommer att upphandlas av Uddevalla kommun.

Anledningen till att kommuner går in i samarbetsavtal är ofta att det finns utmaningar med många investeringar under en begränsad tid och med relativt liten egen resurs-kapacitet. Strategisk samverkan är en strukturerad samverkansform i byggbranschen, där byggherren, konsulter och byggentreprenör gemensamt löser en bygguppgift. Det hela baseras på ett förtroendefullt samarbete, där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom alla skeden av byggprocessen.

Hyreskontraktet är utformat där ett riktpris för byggnationen har inkluderats. Efter att entreprenören har upphandlats enligt Lagen om offentlig upphandling kommer priset att justeras utifrån entreprenadpriserna. Detta enligt samverkansavtalets beslutsprocess.

Dialog om trafiksituationen, maj 2022

Under maj 2022 genomfördes 2 stycken dialogmöten med inbjudna grupper. Förutom samtal och diskussion resulterade mötet i en undersökning på hemsidan där kommunen presenterade 7 förslag att tycka till om. Det fanns även en möjlighet att lämna ett eget förslag.

Sammanställning kommentarer på alternativa trafiklösningar Pdf, 892.5 kB.

Dialoger med elever, facket med mera, maj- juni 2022

Dialog elever Linnéaskolan Pdf, 130.9 kB.

Dialog elever Ljungskileskolan Pdf, 94.4 kB.

Dialog fack, skyddsombud och rektorer Pdf, 79 kB.

Dialog trafik grannar, föräldraråd och samhällsförening Pdf, 206 kB.

Digitalt informationsmötet 16 december 2021

Presentation från mötet

Svar på chattfrågor som ställdes under mötet

Den 31 augusti beslutade kommunstyrelsen val av trafiklösning för Ljungskileskolan.

Läs mer om beslutet och se trafiklösningen i sin helhet

Skolans verksamhet

Samarbetet kommer att organiseras precis som idag. Arbetslag med gemensamt ansvar för en elevgrupp delar arbetsrum.

Idrottshallen är dimensionerad för skolans verksamhet, men ska kunna användas av föreningslivet utanför skoltid.

Eftersom exploatering av Skarsjöområdet har uteblivit kommer prognosen för elevantalet att justerats. Området Ulvesund/Hog/Råssbyn exploateras dock i en takt som kompenserar Skarsjöområdet.

Följdfråga: När kommer en omstart av Skarsjöplanen att göras?

I nuläget prioriteras arbetet med den fördjupade översiktsplanen för Ljungskile inklusive Lyckorna. Denna har nu startat och framgent behöver vi ta ställning till när i tiden omstart av detaljplanen behöver ske.

En referensgrupp av elever kommer att få granska och komma med synpunkter på skolgårdsritningen samt interiör miljö tex matsal, torg och bibliotek.

Utformning av lokalerna

Skolan byggs som en F-9 enhet. En ledning, men sektionerad i stadier. Verksamheten bedrivs av lärarlag för respektive stadie. Organisationen av ledningen är något annat än organisationen av lärare runt elevgrupp.

Salar för bild och musik finns i båda byggnaderna.

De yngre eleverna behöver gå över till 7-9 för slöjd och idrott:

  • Fkl: 1 ggr/v för idrott (23 elever/lektion)
  • Åk 1: 2 ggr/v för idrott (23 elever/lektion)
  • Åk 2-3: 3 ggr/v för idrott och slöjd (23 elever/lektion)

NO-salar i F6 huset ska också användas av åk 4-6

Alla elever åk 7-9 går till matsalen, men via separat entré närmast vägen. (omkring 65 elever åt gången i fyra 30 minuters pass)

NO har en eller två klasser i taget och 3-4 ggr/vecka beroende på lektionernas längd. (28 eller 56 elever/lektion)

Praktisk hemkunskap genomförs idag med ½ klass i taget 1 ggr/v i åk 7 och 9. (14 elever/lektion)

Skolstorlek har en begränsad betydelse för studieresultat. Det mest viktiga är behöriga och kompetenta pedagoger.

John Hatties forskning bygger på mycket omfattande data och han påvisar genom sin forskning att det som har betydelse för elevernas resultat är läraren, synen på lärande och fokus på strategier för lärande. (Visible Learning, 2008)

Följdfråga: Är det inte så att internationell forskning visar att skolor med max 400-500 elever fungerar bäst och är mest effektivt?

Svårt att dra för stora slutsatser av jämförelser med andra skolsystem. Olika förutsättningar råder gällande lagstiftning, styrdokument och resurstilldelning.

Nej, skolan är en enhet F-9 och inom enheten finns alla lokaler.

Detta fungerar idag när åk 7-9 äter i Folkhögskolans matsal. I nya skolan har 7-9 en egen entré och matsalen går att dela av i mindre delar.

I dagens skolor saknas ofta tillgång till labmöjligheter för yngre elever. Möjligheter till laborationer behövs för att nå kunskapsmålen i åk 6. Tillgång till NO-lab för åk 4-6 blir en förbättring i den nya skolan.

Elevhälsan och administrationen har sina kontor i det ena huset och möjlighet till samtalsrum finns i båda husen. Elevhälsans främsta uppdrag är att jobba hälsofrämjande och förebyggande. (Vägledning för elevhälsan, Socialstyrelsen och Skolverket)

Fler omklädningsrum i den nya skolan (12 st) samt möjlighet att byta om enskilt innebär bättre förutsättningar för en trygg miljö för eleverna.

Förslag på sidor